تبلیغات
از نسل سلمان - سوگ محسنیه
ساخت کد موزیک آنلاین
 
نوشته شده توسط : نرجس قاسم پور «کپی با ذکر منبع موجب خشنودی ماست.»
بسم رب المحسن بن علی
با توجه به نظرات و شایعات مختلفی که در سایت های گوناگون راجع به ایام محسنیه دیده می شود گفتم مطلبی برای بررسی کامل این موضوع در سایت گذاشته شود تا سبب رفع شبهات باشد.
قبل از هر چیزی عرض کنم بنده نه مرجع تقلیدم نه روحانی،حتی درس حوزوی هم نخوندم و تمام مطالب بر اساس نظر مراجع عالیقدر است.
چند سالی است که جریانِ مشکوکی در شیعه در صدد ترویج افراط‌گری در کیفیت و کمیّت عزاداری‌ها هستند. یعنی از یک سو عزاداری‌ها را به سمت اعمالِ خشن، وهن‌آمیز و غیرقابل توجیه هدایت می‌کنند و با هدف و سرانجام قرار دادن خود عزاداری، مخالفت شدیدی با بیان فلسفه و اهداف برای آن دارند. و از دیگر سوی، به گسترش و افزایش روزهای عزا و سوگواری در طول سال می‌پردازند، به‌گونه ای که در طولِ سال جز ایامی معدود، روزهای دیگر به عنوان«یوم العزاء» شناخته می‌شود. حقیقت اینکه این جریان اعتقاد دارد که: «إنَّ الدُّنیا و مَا خَلَقَ لِاَجْلِ اِقامَهِ عَزاء؛ یعنی: دنیا و هرچه خلق شده است به هدف برپایی عزاداری است.» پس همه چیز و از جمله حیاتِ آنها مقدمه‌ای برای عزاداری است.
همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی از هجوم به بیت حضرت صدیقه کبری(س) و به شهادت رساندن جنین ایشان،حضرت محسن بن علی(ع) مطمئن هستند.


سید صادق شیرازی به عنوان مرجع تشیع انگلیسی اخیرا فتوای جدیدی صادر نموده،طبق این فتوا با پایان ماه صفر شیعیان از عزا در نمی آیند بلکه تا هشتم ربیع الاول که از نظر آنها شهادت حضرت محسن(ع) است عزاداری ها نیز به پایان می رسد.
از طرفی همه میدانیم که ماه ربیع الاول از برکات زیادی برخوردار است که مهمترین آن ولادت حضرت رسول(ص) و آغاز ولایت امام زمان (عج) است و منصوب به ماه شادی ائمه است.
از این ها گذشته استمرار عزاداری برای از دست دادن عزیزی از دیدگاه عقل عملی ناپسند است زیرا غمگین بدون ما بی حاصل است و موجب افسردگی و آثار روحی و روانی می شود و از طرف دیگر این کار اعتراض نسبت به تقدیر الهی است.حتی ائمه اطهار نیز به استمرار عزاداری نمی پرداختند و حتی در ایام شهادت دیگر ائمه مراسمی برپا نمی کردند و این باعث شده است علما و مورخین سر برخی از ایام شهادت ها اختلاف داشته باشند زیرا در آن زمان تنها مورخین بودند که مناسبت ها را ضبط می کردند؛با این حال در سال های اخیر شیعیان برای احترام به دیگر ائمه در ایام شهادت آنها نیز به برپایی مراسمات و بزرگداشت بپردازند که این امری بسیار پسندیده است و موجب ترویج معارف اهل بیت می شود.
در نتیجه این صحبت ها باید بگویم این رفتار ها با آموزه های دینی مطابقت نداشته و عدم مخالفت صریح علما با این مسئله موجب شده تا برخی افراد نا آگاه یکی از این دو مسیر را دنبال کنند.
امام خامنه ای(مدظله العالی) سالها پیش به این موضوع اشاره ای داشند که البته برخی افراد از این حرف سو برداشت کرده اند:مسأله‌ى دیگر، مسأله‌ى روضه‌هاست. روضه‌خوانى و سینه‌زنى باید باشد؛ اما نه در هر عزایى. این را بدانید که روضه خواندن و گریه کردن مربوط به همه‌ى ائمه نیست؛ متعلق به بعضى از ائمه است. حالا یک وقت در جمع و مجلسى کسى روضه‌‌اى مى‌خواند، عده‌اى دلشان نرم مى‌شود و گریه مى‌کنند؛ این عیبى ندارد. اصلاً عزادارى کردن یک حرف است، روضه‌خوانى و سینه‌زنى راه انداختن یک حرف دیگر است. روضه‌خوانى و سینه‌زنى راه انداختن، مخصوص امام حسین(ع) است؛ حداکثر مربوط به بعضى از ائمه است؛ آن هم نه به این وسعت. مثلاً در شب و روز تاسوعا و عاشورا بخصوص، در شب و روز بیست‌ویکم ماه رمضان، سینه‌زنى و عزادارى و برپایى جلسات خوب است؛ ولى مثلاً در مورد حضرت موسى‌بن جعفر (علیه‌السّلام) – با این‌که وفات آن بزرگوار از وفاتهاى داراى روضه‌خوانى است – من لزومى نمى‌بینم که سینه‌زنى بشود؛ یا مثلاً در سالگرد شهادت حضرت زهرا (سلام‌اللَّه‌علیها) مناسبتى ندارد که ما بیاییم نوحه‌خوانى و سینه‌زنى کنیم؛ بهتر این است که در آن موارد، شرح مصایبشان گفته بشود. شرح مصایب، گریه‌آور است.من خودم الان در ایام ماه محرّم که نمى‌توانم روضه بروم، چون آن احساس و عشقى که در دل هر شیعه هست و دلش مى‌خواهد در عزادارى شرکت کند، لذا من این را با خواندن «نفس‌المهموم» حاج شیخ عباس قمى – که یک کتاب عربى است – اشباع مى‌کنم؛ این خودش گریه‌آور است و براى من کار چند نفر روضه‌خوان را مى‌کند. حتماً لازم نیست که عزادارى به همان شکل سنتىِ روضه‌خوانى باشد که اولش چیزى مى‌خوانند و بعد هم احیاناً آخرش دمى مى‌گیرند و سینه‌اى مى‌زنند؛ نه، شرح حال را بیان کنید؛ مثلاً یک نفر با بیان خوب و لحن محزونى، وضع زندان رفتن حضرت موسى‌بن‌جعفر را بیان کند؛ حوادث تلخ زندان را بیان کند؛ بعد شهادت حضرت را بیان کند؛ بعد مراسم تشییع را بیان کند؛ در این صورت هر کس که آن‌جا نشسته باشد، دلش نرم مى‌شود.
در ضمن باید بدانید با همه این ها این عمل بدعت محسوب نمیشود.
نظر آیت الله مکارم شیرازی:توسل به ذیل عنایت معصومین (علیهم‌السلام) و فرزندان آن‌ها کار بسیار خوبی است ولی بهتر این است که برنامه‌های جدیدی که در میان شیعه سابقه نداشته است ترتیب داده نشود.

پ.ن:شهادت امام حسن عسکری(ع) را محضر امام زمان(عج)،امام خامنه ای و دیگر شیعیان جهان تسلیت عرض می کنم.



:: مرتبط با: شیعه انگلیسی , محسنیه , شیعه , حضرت زهرا(س) , مذهبی ,
:: برچسب‌ها: ایام محسنیه , سید صادق شیرازی , امام خامنه ای , عزاداری , محرم , ربیع الاول ,
تاریخ انتشار : شنبه 28 آذر 1394 | نظرات
می توانید دیدگاه خود را بنویسید
... پنجشنبه 3 دی 1394 11:48 ق.ظ
تو که میگی استمرار عزاداری خوب نیس چرا واس امام حسین دو ماه عزاداری میکنی؟
نرجس قاسم پور پاسخ داد:
جوابتون رو توی پست های بعدی میگیرین..
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
 
   
شما افسران جوان جنگ نرم هستید؛و عرصه جنگ نرم،بصیرتی عمارگونه و استقامتی مالک اشتر وار میطلبد؛با تمام وجود خود را برای این عرصه آماده کنید.»امام خامنه ای«